• Tłumacz języka migowego
  • BIP
  • EU
Strona główna/Aktualności/INFORMACJA NA TEMAT ŚWIADCZENIA PORAD W PUNKTACH (..)

INFORMACJA NA TEMAT ŚWIADCZENIA PORAD W PUNKTACH NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, W TYM NIEODPŁATNEJ MEDIACJI W 2025 ROKU

13.01.2025
#Aktualności #Centrum Wsparcia Inicjatyw Społecznych

 

Zgodnie z zapisami ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, za wdrożenie i realizację systemu pomocy prawnej odpowiadają na terenie całego kraju starostwa powiatowe, które we współpracy z poszczególnymi gminami wyznaczają punkty udzielania nieodpłatnych porad prawnych.

 

Od 01.01.2025 roku na terenie Gminy Knurów działa Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, w tym nieodpłatnej mediacji.

 

Lokalizacja: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – Centrum Wsparcia Inicjatyw Społecznych w Knurowie, ul. Dworcowa 33

 

Dyżury:

· poniedziałek od 09.00 do 13.00

· wtorek od 13.00 do 17.00

· środa od 13.00 do 17.00

· czwartek od 09.00 do 13.00

· piątek od 09.00 do 13.00

Mediacja odbywa się w ramach poniedziałkowego dyżuru.

 

Informacja o sposobie dokonywania zapisów na porady prawne i mediacje.

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej i mediację odbywa się w punktach, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty tj.

 

telefonicznie pod nr tel. 32 338 37 29, w następujących dniach i godzinach:

poniedziałek, wtorek, środa w godzinach do 7.30 do 15.30,

czwartek w godzinach od 7.30 do 17.30,

piątek w godzinach od 7.30 do 13.30;

 

lub mailowo - npp@starostwo.gliwice.pl

 

oraz bezpośrednio przez stronę Ministerstwa Sprawiedliwości dedykowaną rejestracji na nieodpłatną pomoc prawną oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie pod adresem https://zapisy-np.ms.gov.pl

 

Nieodpłatna pomoc prawna przysługuje osobie uprawnionej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniająca innych osób w ciągu ostatniego roku.

 

Począwszy od 25 września 2024 r. nieodpłatna pomoc prawna przysługuje również osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928).

Sygnalista nie składa oświadczenia, o którym mowa powyżej.

 

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

1. poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo - administracyjnym,

2. wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego,

3. sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa powyżej z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo - administracyjnym,

4. nieodpłatną mediację,

5. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo - administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku,

6. finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową

 

Mediacja to „dobrowolny i poufny proces, w którym fachowo przygotowana, niezależna bezstronna osoba, za zgodą stron pomaga im poradzić sobie z konfliktem”.

 

Nieodpłatna mediacja obejmuje:

1. poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających,

2. przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,

3. przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej,

4. przeprowadzenie mediacji,

5. udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.

 

Spotkanie z mediatorem jest możliwe, w każdym z punktów zlokalizowanych na terenie powiatu gliwickiego, po uprzednim telefonicznym umówieniu pod numerem telefonu 32 338 37 29 (od poniedziałku do piątku w godzinach urzędowania Starostwa Powiatowego) lub mailowo npp@starostwo.gliwice.pl oraz za pośrednictwem strony internetowej przeznaczonej do zapisów https://zapisy-np.ms.gov.pl

 

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:

1. sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;

2. zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.

 

Nieodpłatna pomoc prawna dla osób ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osób doświadczającym trudności w komunikowaniu się.

 

Osoba ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, która nie może stawić się w punkcie osobiście oraz osoba doświadczająca trudności w komunikowaniu się jest zobowiązana przed udzieleniem porady do złożenia pisemnego oświadczenia staroście, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość.

 

Osoba udzielająca nieodpłatnej pomocy prawnej po otrzymaniu od starosty drogą elektroniczną informacji o złożeniu przez osobę uprawnioną oświadczenia oraz danych kontaktowych, porozumiewa się z nią w umówionym terminie.

Oświadczenie można złożyć za pomocą poczty elektronicznej npp@starostwo.gliwice.pl lub zgłosić poradę za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości dedykowanej do zapisów https://zapisy-np.ms.gov.pl lub telefonicznie pod numerem telefonu 32 338 37 29.

 

Osoba ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz doświadczająca trudności w komunikowaniu się chcąc skorzystać z porady za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość zobowiązana jest do wskazania dogodnej dla siebie formy porady np. telefonicznie, mailowo przy pomocy komunikatora lub poza lokalem punktu.

 

Osoba ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz doświadczająca trudności w komunikowaniu zainteresowana bezpłatną poradą prawną lub poradą obywatelską powinna zgłosić zamiar skorzystania z porad na co najmniej 3 dni przed planowanym terminem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

 

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej za pomocą środków porozumiewania się na odległość.

W przypadku obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego udzielanie nieodpłatnej pomocy lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prawnej może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu.

Kategoria: Powiązane pliki [2]
Format Data publikacji / aktualizacji Nazwa pliku (kliknij aby pobrać) Pobierz Zobacz
Kategoria: Pliki
pdf 2025-01-13 zal.nr2harmonogram_PunktyNPP-2025.pdf
ilość pobrań: 19
zal.nr2harmonogram_PunktyNPP-2025.pdf 581,42KB zobacz
pdf 2025-01-13 Zalnr2-Osw_wart.4ust.2.pdf
ilość pobrań: 13
Zalnr2-Osw_wart.4ust.2.pdf 144,85KB zobacz

do góry